قالب بتن چیست ؟

رعایت ملاحظات ویژه در طراحی معماری، برای فراهم شدن امکان بستن و باز کردن قالبهای تونلی ضروری است. رعایت ضوابط مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان در خصوص صدابندی هوابرد جداکنندههای بین واحدهای مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی کفهای بین طبقات ضروری است. که عرض آن ها از cm ۱۰ تا cm ۵۰ است و در طول های ۵۰ ۱۰۰، ۱۵۰ ، ۲۰۰ سانتی متر تولید می شوند. 6. به کارگیری حداکثر دهانه 5.5 متر برای سقف،حداکثر ارتفاع خالص 3 متر (بدون احتساب ضخامت سقف)و حداقل ضخامت 15 سانتی متر برای دیوارهای هر طبقه در این سیستم مجاز است . از آن جهت به این نوع داربست، مثلثی گفته میشود که از فریمها و یا لولههایی به شکل مثلث ساخته شده است. این نوع قالب های تزریقی برای قالب سازی پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. نوع قالب مورد استفاده در عملیات بتنریزی به محل و نحوه استفاده از قالب بستگی دارد.

رعایت مقررات ملی ساختمان، استاندارد 2800 ایران و آیین نامه بتن ایران یا ACI318 – 05 و ویرایشهای بعد از آن در طراحی این سیستم به عنوان ساختمان بتن مسلح از نوع دیوار باربر (با شیوه اجرای قالبهای تونلی) ضروری است. دیوارها و سقفها به صورت همزمان بتنریزی میشود و پس از برداشت قالب، ساختمان آماده نصب سرویسها و اجرای رنگ و نصب شیشه است. در ساختمانهای اجراشده به روش تونلی ابتدا آرماتور بندی و تعبیه مسیرهای تاسیسات مکانیکی و برقی در دیوارها انجام میشود و همزمان با این اقدامات قالب بندی بازشوهای مورد نیاز برای تاسیسات و در و پنجره اجرا میشود .قالبهای دو طرف دیوار را به صورت پشت به پشت قالب بندی میکنند و با قرار گرفتن قالبهای متوالی در کنار هم بدون قالب واسط سقفی یا همراه با آن مجموعه قالبهای دیوار و سقف را تشکیل میدهند .در مرحله بعد آرماتور بندی سقف و جاگذاری مسیرهای برق انجام میشود و قالبها برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب میشود .

یک تیم ارائه دهندهی انواع قالب فلزی بتن باید در ابتدا دربارهی کاهش هزینههای خرید و سپس راهنمایی کامل دربارهی انواع قالببندی را به متقاضیان ارائه دهد. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد. نکته: خرید قالب لارج پنل متناسب با اهداف ساختمانی متنوع و گسترده انجام می گیرد. سرعت عملیات اجرایی را میتوان متناسب با اهداف پروژه، با اضافه کردن تعداد قالبها و نیروهای انسانی آموزش دیده افزایش داد. در روش تنیدن (STRESSING)، میلگرد یا كابلهایی در منطقهء بتن آسیب دیده كار گذاری شده و سپس به آنها تنشهای از پیش محاسبه شده را وارد كرده و در نهایت مهارشان می نماییم. به علاوه صرفه اقتصادی در این روش اختصاص به پروژههای انبوهسازی دارد.

از این رو قالب های مدولار آقای رئیسی نسبت به قالب بندی های دیگر و قالب های چوبی خطر احتراق را به صفر می رساند. از این رو واجب است تمامی افرادی که در ساختمان سازی کار میکنند ، در قالب بندی ستون بتنی نکات لازم را رعایت کنند و بتوانند بهترین سازه را بسازند. از همین رو تولید آجرها با تکنولوژی جدید توانسته جایگزین مناسبی برای آجرهای قدیمی باشد. قالب بتن صباغی به مدیریت یونس صباغی با چندین دهه قدمت افتخار دارد بعنوان یکی از بزرگترین،مطرح ترین و پرسابقه ترین مجموعه های فعال درعرصه تولید قالب های سازه بتنی در جهت عمران آبا دانی کشور گامهای موثری بردارد و همواره سعی برآن دارد که با توکل به قوه الهی و همیاری شما متخصصین در امر ساخت و ساز بتواند تکنولوژی برتر را به ارمغان بیاورد و با هزینه های بهینه و با کمترین زمان ممکن بیشترین بهره برداری را داشته باشد.

این روش فقط برای پروژههای انبوهسازی قابل توصیه است و در پروژههای کوچک، فاقد توجیه کافی است. چگونگی استفاده از این سیستم و کاربرد براکتها در محل خود توضیح داده شده است. جهت آشنایی با چگونگی فرآیند بتن ریزی می توانید به مقاله “اصول بتن ریزی و اجرای آن در ساختمان” مراجعه نمایید. در این ویدیو چگونگی کار با تنظیمات قالب Woodmart را یاد می گیرید. 60 میلیمتر پاسارگاد قالب یک قالب مدولار 100 در 50 سانتیمتر با سخت کننده های 6 و 5 سانتی متری را به ضخامت 5 میلیمتر مدلسازی نموده است. 15.لحاظ کردن جزئیات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اقلام تاسیسات برقی و مکانیکی در مرحله طراحی و اجرا ضروری است .

قالب تونل فرم

رعایت مبحث 3 مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمانها در مقابل حریق و ضوابط مربوط به مقاومت جدارهها در مقابل حریق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان، کاربری و عملکرد هریک از اجزای ساختمان ضروری است. به همین دلیل، تمامی اجزای کار با دقت قابل پیشبینی و برنامهریزی است، در این روش مراحل مختلف عملیات ساخت مانند میلگردبندی، قالببندی بتنریزی و غیره، به صورت متوالی انجام میشود، به منظور هماهنگی هرچه بیشتر برای افزایش سرعت عملیات تا حد ممکن بخشهایی از کار به صورت پیشساخته در کارگاههای جداگانه تولید میشوند و با انتقال به محل کارگاه در موقعیت خود قرار میگیرند.

کارخانه تولید قالب بتن

با توجه به سنگین بودن قطعات قالب دیوار و سقف، وجود جرثقیل و دیگر امکانات سنگین برای نصب الزامی است. نکته دیگر که در زمینهٔ این قالبها قابل ذکر است، سبکی آنها نسبت به قالبهای متداول است. از مزایای اصلی این روش میتوان به یکپارچه بودن سیستم سازهای، اقتصادی بودن آن برای اجرای پروژههای مسکونی بلندمرتبه، کنترل کیفیت مناسب در محل کارگاه، تعبیه سیستم تأسیسات مکانیکی و برقی در حین اجرای سازه و تسریع در عملیات اجرایی نسبت به روشهای اجرایی متداول اشاره کرد.

قالب بتن دست دوم

در روش قاب بتنی پیوسته، با توجه به لزوم وجود دیوارهای باربر، تأمین پارکینگ با محدودیت روبهرو است. در حقیقت ممکن است 30 الی 70 درصد مخارج ساخت و ساز بناها صرف این قسمت از امور ساختمانی شود. قالببندي قسمت عمدهاي از مخارج ساخت و اجراي اسكلتهاي بتني و اجزاي بتني ساختمان را به خود اختصاص ميدهد. قالبهای فلزی در کنار ابعاد کوچکتری که دارند، از مقاومت بسیار بهتری برخوردار هستند و در برابر فشار ناشی از بتن شکل خود را از دست نخواهند داد. از این پروژه پریمیر اسلایدشو عروسی می توان برای ایجاد یک ویدیو با عکس های ودینگ خود استفاده کرد. شکل و شمایل قالب ها بر اساس مصالح ساخت آن پدید می آیند و می شود به شکل های متفاوتی تبدیل کرد. قابلیت بازیافت مصالح و عناصر مورد استفاده در این سیستم، همانند تمامی ساختمانهای بتنی، با مشکلات فراوان روبهروست.

پس مهندس پروژه که وظیفه ی ساختن آن را برعهده دارد با نگاه کردن به نقشه ساختمان مدل مدولار فلزی مورد نیاز را تشخیص داده و خریداری می کند. البته منظور از جک های فلزی ،تلسکوپی و شمع نیز همان جک سقفی می باشد .انواع مختلفی از جک های سقفی موجود است که متداول ترین انواع آن جک سقفی با صلیب ثابت ،جک های سقفی بدون صلیب و سرجک تی یا یو شکل می باشند که هرکدام دارای مدل های متفاوتی برحسب ارتفاع و وزن می باشند و انتخاب نوع مناسب با توجه به نیاز پروژه انجام می شود . در تصویر بالا، پلان معماری پارکینگ یک ساختمان نمایش داده شده است.

اکثر معایبی که قالب های چوبی داشت را برطرف کرد همانند ضریب تکرار پذیری بالا سرعت در ساخت، قالب بندی و سطح نسبتا صاف و صیقلی قالب تونلی فرم که ایجاد میکرد. باتوجه به اینکه بهای تمام شده این سیستم در کشور ما خیلی بیشتر است و برای اکثر پروژه ها توجیه اقتصادی ندارد . شرکت Columbia در سال ۱۹۳۷ تاسیس شده است و در ابتدا تنها به تعمیر ماشین های قالب بندی می پرداخته است اما با گذر زمان تصمیم به طراحی ماشین های قالب بندی جدید گرفت. این عمل سبب میشود تا حتیالامکان از تداخل عملیات اجرایی احتراز شود و پیشنیازهای مراحل مختلف اجرا در زمان مناسب فراهم شود. استفاده از متریال مرغوب، سبب افزایش قیمت کالا نسبت به محصولی میشود که مواد نامرغوبی در ساخت و تولید آن به کار رفته است. گفتنی است که همهی این موارد دربارهی ویژگیهای قالب بتن باید توسط کارشناسان متخصص انجام شود و هرچه این موضوع با وسواس بیشتری پیش برود، ساختمانسازی نوین کاملاً روی اصول پیش خواهد رفت.نیازهای اولیه در زمان تهیه قالب بتنبهطور حتم برای استفاده از قالببندی بهینه و کاملاً مناسب نیاز به استفاده از یک تیم تخصصی است که این تیم باید موارد زیر را بهطور کامل برای مشتریان خود در نظر بگیرد.

خرید قالب تونل فرم

سازهی ساختمانهای اجراشده با این روش در برخی موارد ،برای افزایش سهولت و سرعت واجرا اجزای غیر سازه ای مانند دیوارهای جداکننده ،پلهها و پانلهای نما به صورت پیش ساخته در نظر گرفته میشوند و پس از تکمیل سازه اصلی به آن متصل میشوند که این امر در مورد سازه پلهها توصیه نمیشود . در مراحل قالببرداری اجزای سازهای باید مفاد مبحث 9 مقررات ملی ساختمان به دقت رعایت شود. استفاده از مواد افزودنی شیمیایی (روان کننده، فوقروان کننده و افزودنیهای تسریع کننده گیرش بتن) باید براساس مقررات ملی ساختمان و یا سایر مراجع معتبر بینالمللی صورت گیرد. استفاده از میکروسیلیکا ، روان کننده و دیرگیر باعث شده که بتوان حتی با شن و ماسه شکسته نیز ، بتن های خوبی توسط روش قالب لغزنده ارائه داد . همین طور که در بالا نیز اشاره شد، این روش ساخت سرعت را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. برای مثال از اجزاء قالب فلزی می توان به میان بولت چدنی، واشر کاس، تسمه بلت، گیره بلند میان برد فلزی دنده درشت، جک دو پیچ و غیره اشاره کرد.

این روش بیشتر در پروژههایی به کار میرود که به دلیل اندازه بزرگ قطعات ساخته شده یا نبودن مسیر دسترسی مناسب، امکان انتقال اجزا به محل مورد نیاز وجود نداشته باشد. اگر اجزا زیرسازه قادر به تحمل مستقیم فشار وارد شده به پل نباشند، نقش یاتاقان اهمیت بیشتری پیدا میکند. تا وقتی قطعات بتنی از مقاومت لازم برای تحمل بار خود و بارهای واردآمده برخوردار نباشند، قالب های باربر و پایه ها را نباید برداشت. برای اجرای کلیه قسمتها، قالبهای یکپارچه فلزی که در آنها تمام پیشبینیهای لازم برای مسیرهای توزیع تأسیسات، در و پنجره و غیره به عمل آمده است، طراحی و ساخته میشود. در این روش تمام دیوارها، سقفها و جداکنندهها از بتن مسلح است و پس از قالببرداری از بتن هیچگونه عملیات بنایی در آن صورت نمیگیرد.

قالب لارج پنل

همچنین این سیستم از لحاظ عمر مفید سازهای، در زمره سیستمهای پایدار قرار میگیرد که این امر در ارزیابی تأثیرات زیست محیطی این روش نكتهای مثبت تلقی میشود. در این سیستم از مصالح مضر و یا خطرناک برای محیط زیست، استفاده نمیشود و میتوان این روش را به دلیل عدم تأثیرات سوء بر محیط زیست به عنوان سیستمی مناسب ارزیابی کرد. در ادامه بتن ریزی سقفها و دیوارها به صورت یکپارچه در یک مرحله انجام میشود .جداره های بتنی پرداخت شده نیاز به نازک کاری بر روی سطوح آنها را برطرف میکند .این روش اجرا در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز میباشد .

آماده کردن صورت وضعیت قطعی زمان ­بر و بسیار حساس است زیرا هرگونه اشتباه محاسباتی در آن غیر قابل برگشت است بنابراین مترور باید در تهیه آن کمال دقت خود رابکارگیرد. لازم به ذکر است که لوله های داربستی که اجزای اصلی داربست مثلثی به حساب می آیند باید از استحکام کافی برخوردار باشند. 11. قالب برداری اجزای سازه ای باید مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان صورت گیرد. 12.استفاده از مواد افزودنی شیمیایی(روان کننده ،فوق روان کننده و افزودنیهای تسریع کننده گیرش بتن )باید مطابق مقررات ملی ساختمان و یا سایر مراجع معتبر بین المللی باشد .همچنین نوع و میزان مصرف آنها بر مبنای مشخصات اجرایی و اقلیمی کشور انتخاب شود .

امکان تغییر ابعاد قطعات قالب، پس از تولید بسیار مشکل و پرهزینه است. به عنوان مثال استفاده از استانداردهای اروپایی و آمریكایی جهت اجرای پروژه هایی در مناطق خلیج فارس، جایی كه آب و هوا و مواد و مصالح ساختمانی و مهارت افراد متفاوت با همه این عوامل در شمال اروپا و آمریكاست، باعث می شود تا دوام و پایایی سازه های بتنی در مناطق یاد شده كاهش یافته و در بهره برداری از سازه نیز با مسائل بسیار جدی مواجه گردیم. در این روش عناصر سازهای دارای وزن زیادتری بوده و وزن نهایی ساختمان نیز بیش از سایر روشهاست. شایان ذکر است که این سیستم به دلیل استفاده گسترده از سیمان، به عنوان یکی از مهمترین مصالح مورد نیاز، از نظر زیست محیطی در این دیدگاه روش مطلوبی شناخته نمیشود.

قالب فلزی بتن