چای سی تی سی کله مورچه ای چیست و چگونه تهیه می شود؟ کافی مافی | OkChay

چای سی تی سی کله مورچه ای چیست و چگونه تهیه می شود؟ کافی مافی | OkChay

اکسیداسیون کنترل شده جایی است که شرایط اکسیداسیون از طریق تنظیم شرایطی مانند دمای اتاق، رطوبت و شکستن اپیدرم برگ دستکاری شده است. امروزه، بسیاری از تولیدکنندگان در مقیاس کوچک، با استفاده از ماشین‌هایی که فرآیندهای سنتی موبیدن را تکرار می‌کنند و برگ را نمی‌شکنند، کار خود را راحت کرده‌اند. هنگامی که این ماشین ها به عنوان جزئی از مرحله کوبش استفاده می شوند، ثبات کیفیت را افزایش می دهند و فرآیند تولید را تمیز نگه می دارند.

مراحل تولید چای سیاه:

طی این عمل رطوبت برگ کاهش می‌یابد تا برگ‌ها برای مراحل مالش و تخمیر آماده شوند. پس از کنترل دقیق کیفیت بری سبز توسط کارشناسان خبره و با تجربه صورت اتوماسیون به اتاق پلاس برای عمل پلاس برگ‌ها در ترافت های طولانی که دارای عرض کم، طول زیاد و ارتفاع کمی هستند، انجام می‌گیرد. گرمایی که توسط پنکه‌های مکنده از منبع گرما به زیر ترافت های مشبک و روزانه دار، دمیده می‌شود؛ موجب پلاس آمدن و پژمرده شدن برگ‌ها می‌شود. چای سی تی سی در واقع یکی از زیر مجموعه های تولید چای سیاه به حساب میاد که شما با استفاده از این روش تولید چای، یک نسخه نسبتاً قوی و غلیظ از چای سیاه که هم از لحاظ رنگ دهی هم از لحاظ طعم دارای کیفیتی بالاتری است همراه می شوید. در نهایت، روش برداشت برگ های چای راه دیگری برای ایجاد تنوع در این مرحله اولیه است.

  • برگهای چای عمدتاً توسط خانمها که سبد یا پارچه ای روی شانه خود دارند که در آن برگ ها جمع آوری می شود و به لطف دستهای ظریفشان چیده می شوند.
  • محصولات با کیفیت معمولی هم به طور جداگانه به منظور پژمرده سازی در غربالهای بزرگی پهن می شوند.
  • سپس چای نهایی کاملاً به صورت پودر درمی‌آمد و درداخل کاسه‌های بزرگی هم زده می‌شد.
  • در این مرحه انواع مختلفی از چای به وجود میاد، مثلا چای سیاه در ایران انواع مختلفی مثل سرگل، زرین ساچمه ای ، ممتاز، قلم و … داره.
  • اضافه کردن برخی دیگر از گیاهان، گل‌ها و حتی برخی میوه‌ها به چای.
اما در منطقه فودینگ این عمل با حرارت مصنوعی انجام می شود لذا چای منطقه ژنگه طعم بهتر و جا افتاده تری خواهد داشت. در منطقه ژنگه هنگامی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، خشک کردن نهایی به طور طبیعی و با نور خورشید انجام می شود. به این صورت که برگ ها روی صفحه داغی تحت فشار قرار می گیرند، در نتیجه بسیار صاف و درخشان می گردند. برگ ها به ظرف استوانه ای چرخان منتقل شده و به مدت ۲ دقیقه بخار داغ به آن ها داده می شود. برگ ها در خلاف جهت حرارت دهی تحت فشار قرار گرفته و پیچ می خورند.

✅گواهینامه معتبر ملی پایان دوره  ایکاد آکادمی با کد رجیستری و قابلیت استعلام و امکان ترجمه رسمی  (رایگان و با هزینه دوره)

در این روش برگها در محفظه هایی به طول ۲۵ تا ۳۰ متر که با توری هایی سیمی پوشیده شده اند قرار گرفته و با دستگاه های تهویه بزرگی هوادهی می شوند. بخار خیلی زیاد برگها را خراب و خیلی کم شروع تخمیر را آغاز می شرکت بزرگ اوکی چای کند. پس از چرخش به مدت 30 دقیقه ، تمام برگها در مخازن مخصوص که شیاردار ساخته شده پاره می شوند. ساقه ها و دنده های برگ تا حد امکان از هم جدا شده و فقط “گوشت” پاره شده برگها پردازش می شود.