شیر پروانه ای: مزایا و معایب+ کاربردهای آن دانشنامه آهن ملل | کسری سارانشیر پروانه ای: مزایا و معایب+ کاربردهای آن دانشنامه آهن ملل | کسری ساران

شیرآلات صنعتی قیمت سانتی‌متر کاربرد دارند. انواع مختلف شیر پروانه ای بر اساس جنس، نحوه اتصال و انواع عملگرهای آن‌ها تقسیم‌ بندی می‌شوند. در بخش قبلی جزئیات مربوط به جنس این شیرها را به طور کامل بررسی کردیم.

  • شیر پروانه ای اندازه کوچکتری از شیر توپی دارد و هزینه نگهداری کمتری نیز در مقایسه با شیر توپی دارند.
  • حتی برخی از سیستم‌ها که نیاز دارند حجم زیادی از آب جابجا کنند، از شیر پروانه ای برای کنترل باز و بسته کردن منبع استفاده می‌کنند.
  • شیر پروانه‌ای از نظر نوع اتصال نیز به دو نوع فلنج‌دار و بدون فلنج تقسیم می‌شود.

شیرهای پروانه ای بر اساس نوع عملکرد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند. این نوع از شیرهای پروانه ای نیز دستی هستند؛ ولی تنها تفاوت این دسته با نوع قبلی در نحوه باز و بسته کردن شیر است. همان طور که در قسمت های قبلی نیز اشاره کردیم دیسک شیر پروانه ای به کمک نیروی یک عملگر خارجی (Actuator) حرکت می کند.

گیربکسی با اتصال ویفری

یکی از معایب شیر پروانه این است که در این شیر همواره دیسک حتی در حالتی که شیر کاملا باز است در مسیر جریان است، بنابراین شیر پروانه ای همواره افت فشار در سیستم ایجاد میکند. با توجه به اینکه در این شیر همواره دیسک در مسیر عبور جریان قرار دارد. افت فشاری که در این ولو ایجاد میشود نسبت به ولوهای دیگر خیلی بیشتر است. دریچه‌های پروانه‌ای جایگزین عالی (و ارزان‌تر) برای گلوب و سایر شیرهای کنترلی در کاربردهایی هستند که دقت 1 تا 2 درصد قابل قبول است.

تجهیزصنعت تامین و تجهیز صنایع

شیر های پروانه ای، به واسطه عملکرد آسان و راحتی که دارند، از پرکاربرد ترین شیر های قطع و وصل و یا کنترل سیال محسوب می شوند. این شیر مانند یک شیر توپی برای بسته شدن و توقف رسانه، سریع عمل می کند، اما برخلاف شیر توپی، شیر پروانه ای می تواند به صورت تدریجی باز و بسته شود. این تفاوت به این معنی است که دیسک همیشه در مسیر جریان وجود دارد و باعث افت فشار جریان سیال می شود. از ویژگی های ولو پروانه ای می توان به سبکی وزن، کنترل آسان و افزایش سرعت جریان سیال در زمان کوتاه و در هنگامی که شیر در حال باز شدن است، اشاره کرد. شیر پروانه‌ای برای باز و بسته کردن و کنترل جریان در سرویس های مختلف سیالات، بخصوص مایعات غلیظ، به‌کار می‌رود.

در این مقاله قصد داریم موارد موثر ذکر شده را به تفکیک شرح نماییم. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان محفوظ است. جهت دانلود کاتالوگ شیر پروانه ای ، مدل WD371-X ، بر روی شکل روبرو کلیک نمائید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار