چهارسوی معماری ویژگی های معماران سبک معماری ایرانی جدید | معماری نواز
خانههای اعیانی قاجاری بدون وجود جلوگاه مورد قبول واقع نمیشدند و وجود وقفنامهها، کتیبهها و فرمانها در جلوخان امری متداول بود. مسجد امام تهران و کاروانسرای مهیار اصفهان نمونه بارزی از عنصر جلوخان در معماری ایرانی است. در معماری ایرانی قدیم خانه هایی که حیاط دار بودند درونگرایی از خصوصیات اصلی است، همچنین استفاده از فضاهای باز نظیر باغ سازی، استفاده از آب و آبنما.
پیشرفت معماری ایرانی
اتاقهای گوشواره در حقیقت اتاقهایی بودند که به منظور افزایش ظرفیت شاهنشین خانه در دو سمت آن ساخته میشدند، بدین صورت که اگر شمار مهمانها از گنجایش اتاق بیشتر میشد، درهای شاهنشین را میگشودند و ظرفیت اتاق بالا میرفت. در برخی از ضیافتهای خاص نیز نوازندگانی برای سرگرم نمودن مهمانها به کار گرفته میشدند که در این اتاقها به نواختن ساز میپرداختند. امروزه بناهای الهام گرفته زیادی در ایران وجود دارد مثل سردر دانشگاه تهران ، ورودی بانک ملی و …. تمامی حقوق مادر و معنوی این وبسایت متعلق به گروه طراحی معماری آرچی لرن میباشد و استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است. این دو جزء را می توان تصویری از یکدیگر دانست که مانند دو کفه ترازو ، توازن دو طرف معادله را برقرار می سازند .
هشتی در معماری ایران
این بنا در قرن دوازدهم در دوره تیموریان در جنوب قزاقستان ساختهشد. شایان ذکر است که آنچه امروزه مورد توجه بسیاری از معماران قرار دارد، رعایت الزامات معماری سبز می باشد. در شیوه آذری با بکارگیری یک هندسه قوی، طرح های پیچیده ای ساخته شدند اما در شیوه اصفهانی، هندسه ساده و شکل و خط های شکسته بیشتر بکار رفت. سه دری اتاقی با سه عدد پنجره مجاور هم بود که در گذشته کاربرد اتاق خواب را داشت. معمولا در مجاورت هر سهدری راهرویی به منظور ارتباط آن با دیگر قسمتهای خانه تعبیه میشد. ایوان کاربردهای مهم دیگری نیز داشته است، به طور مثال ساخت ایوان با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و همین طور عدم ورود قطرههای باران در زمان بارندگی، انجام میگرفته است.
- از دیدگاه استاد پیرنیا شیوه ی اصفهانی آخرین معماری شیوه معماری ایران است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی، افشاری و زند…
- در میان معماران تمایل شدیدی به ساخت سازه های گود، مانند طاقچه یا حتی ورودی گود به تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان وجود آمده بود.
- مانند شیوه معماری یزد و کاشان و نائین که خودش جزو یزد است، با هم تفاوتهای اندکی دارند؛ ولی به طور کلی از لحاظ اصول یکی هستند.
- آغاز استفاده از عنصر ساعت بر سردر ساختمانهای شهری به دوران صفویه بازمیگردد و این موضوع در دوران قاجار و پهلوی به اوج خود میرسد.
- در میان سبک های معماری جهان، سبک Persian بهطور گستردهای از هندسه نمادین و از فرمهای نابی مانند دایره و مربع استفاده کرده است.
تخت جمشید از یک طرف به کوه رحمت و از سمت دیگر به مرودشت منتهی می شود. هخامنشیان با خلق چنین بنای شکوهمندی، عظمت شاهنشاهی خود را به رخ جهانیان کشاندند. برای اثبات اصل خود بسندگی در معماری ایرانی می توان به بهره گیری از گنبد در معماری ایران اشاره کرد.
مرکزگرایی در معماری ایرانی
به دلیل نیمهباز بودن فضاهای تابستان نشین معمولا تزئینات زیادی در آنها مشاهده نمیشود. در مرکز بناهای ایرانی قدیمی، حیاطی چهارگوش وجود داشت که ابعاد و شکل آن را با توجه به شرایط مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی تعیین میکردند. مسجد امام تهران و کاروانسرای مهیار اصفهان نمونه بارزی از عنصر جلوخان در معماری ایرانی هستند.