پیگمنت(Pigment) یا رنگدانه چیست ؟

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا تولید کننده انواع پیگمنت های آلی و معدنی درجه یک می باشد. در سنتز مصنوعی این مواد ، رنگدانه ها در شرایط کنترل شده تولید می شوند به طوری که اندازه ی ذرات، توزیع و پراکندگی آن ها همگی قابل تنظیم می باشد در نتیجه در رنگدانه های مصنوعی کیفیت رنگ و خلوص بالاتری نسبت به انواع طبیعی دیده می شود. مواد رنگی به طور کلی به دو گروه رنگ ها و رنگدانه ها ( پیگمنت ها ) طبقه بندی می شوند. رنگدانه های آلی به دلیل قدرت رنگ پذیری بالا ، رنگ روشن و استحکام خوب و غیره در زمینه های مختلف به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. سمیت و پایداری رنگدانه نیز توسط سایر مواد شیمیایی در تعلیق رنگدانه تحت تاثیر قرار می گیرند.

ثابت شده است که زردچوبه بهعلت روغن فرّار و رنگدانه زرد یا نارنجیاش که کورکومین نامیده میشود، خواص ضدالتهابی بسیاری دارد. رنگهای انحلالپذیر (رنگینهها) و رنگهای انحلالناپذیر (رنگدانهها) اما بایست توجه داشت که بسیاری از رنگ ها دارای انحلالپذیری کم اما محدود میباشند. بسیاری از این گیاهان همچنین ساختار برگی کوچک یا شبه برگ دارند که به گوشوارک مشهور بوده و در قسمت ساقه برگ دیده می شود. پیگمنتهای مصنوعی خلوص بالاتر و دانههای درشتتری نیز دارند. به طور کلی از نظر حرارتی نسبت به پیگمنتهای آلی پایدارتر اند و همچنین ماتتر و در برابر مهاجرت، مواد شیمیایی و کم رنگ شدن مقاوم اند. این مواد به طور طبیعی از چندین ماده ی معدنی حاصل می شوند. استفاده از رنگ های طبیعی استخراج شده از گیاهان و کاربرد آنها در مواد غذایی یک واقعیت تجاری است. اگر مشکلی در چاپ رنگ روی پارچه در چاپ پیگمنت وجود داشته باشد به راحتی شناسایی می شود به همین دلیل امکان خطا بسیار کم است.

این محصول از پوست شما در برابر انواع سرطان پوست، پیری زودرس، چین و چروک، لکه های تیره و سوختگی محافظت می کند.وست شما در مراحل اولیه بارداری نسبت به اشعه آفتاب بسیار حساس است. نتایج اولیهی این محصول در برطرف کردن رنگدانههای تیره ی پوست، پس از دو هفته قابل مشاهده است. این محصول مناسب استفاده صورت و بدن است و فاقد هرگونه پارابن، سولفات و ترکیبات آسیب رسان به پوست می باشد. اسپیس ایکس اما اکنون طرحی دیگر ارائه کرده است و طرح جدید آنها نصب یک لایه آینهای(mirror film) روی ماهوارهها است. پیگمنتهای آلی دیگر کیناکریدون (قرمز، بنفش و نارنجی)، دی اکسازینها (بنفش)، آیزو ایندولینها (زرد، نارنجی، قرمز)، پرولینها و آنترا کینیونها هستند. آن ها همچنین می توانند رنگدانه های مصنوعی مانند رنگ بنفش (مشتق آنیلین) یا سرب سفید باشند.

بنابراین برای رسیدن به این مهم مطالعه در مورد انواع خشک کن های مجاز، از جمله خشک کن سینی دار، دوار، پاشنده، بستر شناور، نوار نقاله ای و قفسه ای دوار انجام شد و با در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی، خشک کن پاشنده با اندازه متوسط مناسب تر تشخیص داده شد. این ترکیب 9 درصد پوسته ی زمین را تشکیل داده است و با نام اکسید آهن نیز شناخته می شود. برخی از پیگمنتها تا حدی در پلیمر محلول هستند و ممکن است به سطح مهاجرت کنند. رنگ تیره سیمان به دلیل وجود سولفات آهن و سولفات منیزیم در سیمان است .همچنین دوده ناشی از سوخت نیز باعث رنگ تیره سیمان می شود پس برای سفید شدن سیمان باید سولفات آهن و منیزیم از سیمان حذف شود و همچنین از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده شود به همین جهت برای تولید سیمان سفید از خاک رسی استفاده می کنند که میزان سولفات آهن و منیزیم آن از ۰/۸ درصد کمتر باشد و برای جبران همین مقدار اندک سولفات آهن و منیزیم مقداری نشادر اضافه میکنند.

مهمترین ویژگیهای این گروه عبارتند از بخشیدن رنگ مطلوب ظاهری، پوشانندگی و محافظت از سطوح (فلزی و غیر فلزی) در برابر خوردگی و دوام بیشتر ایجاد پایداری حرارتی، کاهش انتقال حرارت و موارد مشابه دیگر. فتالوسیانین سبز و آبی که بیشتر با همراه با کمپلکس مس به کار میروند، دارای پایداری بالا در برابر گرما، نور و مواد شیمیایی هستند. ژن عامل تیرگی در مرغ عشق های وحشی وجود ندارد بنابراین، رنگ آمیزی آنها به صورت سبز روشن دیده می شود. در حالی که انواع مصنوعی در پوشش های رویین که ثبات و کیفیت رنگ اهمیت ویژه ای دارد استفاده می شود. رنگدانه ها، رنگ آميزي کاغذ و پوشش هاي کاغذي، رنگ آميزي چرم، صابون، مواد آرايشي، تهيه مداد هاي رنگي و مرکب هاي هندي، رنگ هاي مورد نياز هنرمندان، رنگ هاي مورد نياز براي تهيه انواع پوستر، انواع واکس کفش و رنگ مورد نياز براي رنگ اميزي چوب و ديوار و غيره.

این رنگدانه فعلا در کشور تولید نمی شود قیمت جهانی (رنگدانه گرید بالا) هر کیلوگرم ۱۵۰۰ دلار آمریکا می باشد(سال همه چیز درمورد پیگمنت ۲۰۱۹) . برای بررسی عملکرد سیستم ایمنی مرغ های تخم گذار و مشخص کردن اثر فلفل و رنگدانه سنتتیک، از هر تکرار دو قطعه مرغ انتخاب و برای اندازه گیری میزان پاسخ سیستم ایمنی سلولی از روش حساسیت پوستی فیتوهماگلوتنین و ایمنی هومورال از تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند استفاده شد. این محصول با داشتن اسید گلیسیرتینیک از مکانیسم ترمیم DNA در سلولهای پوستی پشتیبانی میکند تا آسیبهای واردشده به پوست سریعا خنثی شوند. عمل کرد سد پوستی را بهبود می بخشد و سبب می شود شاداب تر و جذاب تر به نظر برسید.

رنگدانه مصنوعی

از رنگینها میتوان به رنگ های آزو، پیرازولونها، کوئینولینها، کینوفتالونها، آنتراکینونها و میگروزینها نام برد که برخی از آنها بسیار سمی هستند و در هنگام استفاده میبایست رعایت آییننامههای مربوطه نظیر OSHA صورت گیرد. همچنین ممکن است برخی از آنها نسبت به تنشهای برشی و یا گرمایی حاصل از فرآیند اختلاط مقاوم نباشند و شکسته شده، سبب تغییر رنگ پلیمر گردند که میبایست دقت لازم را در انتخاب رنگ و یا شرایط اختلاط صرف نمود. لک شدن پوست و باقی ماندن جای زخم، بسیار نادر است. لک پوستی: این نوع لک به رنگ قهوه ­ای یا قرمز در محل جوش بوجود می­ آید که مسطح بوده و بافت پوست را تغییر نمی­ دهد.

این رنگ ها معمولا به تنهایی استفاده نشده و در سایر مواد از جمله رزین اپوکسی حل می شوند تا رنگ مورد نظر را به وجود آورند. پیگمنتهای فلوروسنت در روز درخشان به نظر میرسند؛ نور مرئی و فرابنفش را جذب کرده و سپس نور را در طول موجهای طولانی تر ساطع میکنند. رنگدانه ها در واکنش هایی که در طول پردازش و ذخیره سازی غذاها و نوشیدنی های گیاهی رخ می دهد، موثر هستند. با توجه به جنس پوست افراد مختلف بین 30 تا 70 در صد موثر خواهد بود. وزن مولکولی این مواد بین ۲۰۰۰-۱۰۰۰ گرم بر مول میباشد . علاوه بر این روکش های اکسید آهن میکرو برای شرایط سخت تر و در محیط های پیچیده تری از جمله مخازن صنعتی ، پالایشگاه ها ، کارخانه های شیمیایی ، دکل های حفاری ، پل ها و حتی در برج ایفل مورد استفاده قرار می گیرند. است. معمولا انواع طبیعی رنگدانه ها در مواردی استفاده می شود که ثبات رنگ از اهمیت کمتری برخوردار است در نتیجه این مواد معمولا در زیر لایه و به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگدانه یک ترکیب ویژه رنگدار یا بیرنگ،سیاه یا سفید است که می تواند در یک واسطه، رزین یا پلیمر بدون آنکه حل شود یا به قدر محسوسی تحت تاثیر تغییرات شیمیایی یا فیزیکی قرار گیرد، دیسپرس شود.وقتی رنگ به صورت فیلم نازک بر سطح مورد استفاده قرار میگیرد،پیگمنت دیسپرس شده، جذب خواهد شد ونور را پراکنده می کند. سایه رنگ تحت تاثیر اندازه ذرات پیگمنت قرار میگیرد. هنگام ترکیب یا پیگمنت سفید سایه خاکستری متفاوتی ایجاد میکند که به اندازه ذرات و قدرت رنگ آمیزی دوده بستگی دارد. این پیگمنت نور قرمز و سبز را به خود جذب کرده ولی نور آبی را منعکس میکند و سبب ایجاد رنگ آبی میشودپودر لاجورد رنگی است که از دیر بخاطر رنگ آبى چشمگیر و بى نظیر ى که دارد ،مقدس شمرده شده و موردتوجه بشرقرار گرفته است. رنگ مشاهده شده رنگ نوری است که از طریق رنگ دهنده منتقل میشود و نور جذب شده نیست.

لکه های این بیماری می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، البته ممکن است در ابتدا در مناطقی از بدن مانند صورت، بازوها، پاها و دستها که نور زیادی به آنها می خورد، ظاهر شوند. برای پیگمنت تراپی مو می توانید تنها از یکی از روش ها استفاده کنید و استفاده از هر دو روش با هم تاثیری ندارد. هنوز هم گونه وحشی این گیاه موجود است که با نام خردل وحشی شناخته می شود. در پایان میتوان گفت این روزها با پیشرفت و گسترش کارخانجات صنعتی، استفاده از خمیر آلومینیوم در حال افزایش است. در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

این دسته، رنگهای درخشان ایجاد کرده، شفاف بوده و پراکنش و فرآیند آنها آسان است. نوع پرک آن بر پایه رزینهای نیترو سلولز ، وینیل یا هیدروکربنی است. این ترکیب حدود ده دقیقه بر روی موها گذاشته و سپس آبکشی میشود. افرادی که موی سر سفیدی دارند، میتوانند برای پوشش این موها از روش پیگمنت تراپی استفاده کنند. برخی از پیگمنتها میتوانند به صورت عوامل هسته زا عمل کنند و سبب تغییر خصوصیات مکانیکی و بهبود وضوح پلیمر شوند. اما میتوانند سبب سایش تجهیزات فرآیند نظیر مارپیچ دستگاه و پوسته شوند. پیگمنتها میتوانند آلی یا غیر آلی باشند و در انواع مختلفی موجود است مانند پودرهای خشک، کنسانتره، مایعات و رزینهای رنگی.

برخی از رنگینکنندهها علیرغم قدرت پوشش کم ولی به دلیل قیمت ارزانتر مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد ارزان قیمت می باشند و به دلیل مقاومت در برابر نور خورشید تغییر رنگ اندکی در آن ها رخ خواهد داد. رنگ ها باید با طعم، ایمنی و ارزش غذایی مواد غذایی سازگار باشند و حداقل تأثیر را بر قیمت محصول داشته باشند. ضایعات گوجه فرنگی به عنوان یک محصول جانبی مهم در صنایع غذایی، غنی از رنگدانه لیکوپن هستند که امروزه استخراج آن به عنوان یک رنگدانه قرمز کاروتنوییدی با ویژگی های منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این محصول لهستانی با داشتن اسید رزمارینیک و تیوپرولین، محافظتی انحصاری در برابر رادیکالهای آزاد دارد و با سلولهای فاقد رنگدانه پوست واکنش نشان میدهد و از بزرگشدن و ایجاد پیسی جدید جلوگیری می کند. برخی از رنگدانهها جلوهای ویژه در پلاستیکها ایجاد میکنند مانند صدفی و فسفرسانی.

یک فرد ماهر و حرفه ای باید از این قابلیت برخوردار باشد که آرایش دائم درست با رنگ های طبیعی را اجرا کند. در انتخاب یک رنگینکننده، همزمان باید به درخشندگی و تیرگی، قدرت پوشش، مقاومت شیمیایی، قیمت، پایداری نوری و حرارتی، روآیی و مهاجرت توجه نمود. به همین دلیل امروزه این خمیرهای پیگمنت بسیار مورد توجه تولیدکنندگان صنایع رنگ و پوشش قرار گرفتهاند. رنگدانهها بر خلاف رنگینهها در بستر پلاستیک حل نمیشوند و در دو نوع آلی و معدنی در صنایع پلاستیک استفاده میشوند. اگر کلوخه ایجاد شود اثر منفی بر روی خواص مکانیکی نظیر استحکام کششی، مقاومت در برابر ضربه و خستگی را به دنبال دارد.

ایشان گفت: آیا تا به حال سایر تولیدکنندگان صنایعی چون دام و طیور که آن ها نیز برای تقویت یا استحکام بافت گوشت دام های خود از داروها یا مواد غذایی تقویتی استفاده می کنند، فرمول مواد خوراکی ای را که به آن ها می دهند به مردم می گویند که آبزی پروران هم بخواهند به مردم وجود رنگدانه های خوراکی در اغذیه قزل آلای صورتی را اطلاع دهند! همچنین برای فروش و خرید اکسید آهن و اطلاع از قیمت این محصول با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید. جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید. مقدار مستربچ مورد استفاده در تولید محصول نهایی از زیر یک درصد (در برخی انواع ضد UV و پایدارکنندۀ رنگ ها) تا بالای 50 درصد (گونه­ هایی از كندكنندههای حریق یا مستربچ های کربنات کلسیم) متفاوت است.

دایهای ترکیبات آلی هستند که قابلیت انحلال در پلاستیکها را دارند. پیگمنتهای مونو آزو تنها دارای یک گروه کروموفور هستند و پایداری کمتر حرارتی و نوری از خود نشان داده و تمایل به مهاجرت دارند. کشور هایی مانند هند، اسپانیا و هندوراس در تولید این مواد در سال های اخیر فعالیت بالایی از خود نشان داده اند. رنگدانه های معدنی شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا طبیعی و سنتزی به صورت پودرهای بسیار ریز که بخش عظیمی از پوششهای تزئینی و محافظتی را به خود اختصاص داده اند، تولید و به بازار عرضه شده اند. اما گروه دیگری از رنگدانه ها ‘رنگدانه های توسعه کننده’ نام دارد و از جمله رنگدانه های توسعه دهنده می توان به کلسیم (کربنات کلسیم)، تالک (منیزیم سیلیکات)، میکا، باریت (باریم سولفات) اشاره نمود.رنگدانه های توسعه دهنده ؛ پيگمنتهاي غير پوششي يا اکستندر مثل کربنات کلسيم و باريت و تالک هم شناهته می شوند.