انواع قالب بندی بتن و نحوه اجرای آن مقاوم سازی افزیر

انواع قالب بندی بتن و نحوه اجرای آن مقاوم سازی افزیر

همچنين بهتر است تا سطوح خارجي قالب‌هارا با رنگ سفيد رنگ‌آميزي نمود. استفاده از دستگاه لرزاننده بتن (ویبراتور) برای خارج کردن هوای بتن و بالابردین مقاومت بتن لازم و ضروری می باشد و بتن ریزی بدون لرزاندن آن عملا بتن مناسبی را حاصل نخواهد شد. قالب‌های پلاستیکی سبک هستند و آن‌ها را می‌توان با آب، به خوبی تمیز کرد.

قالب پلاستیکی بتن ریزی که در بتن ریزی، قالب بندی های بتنی و به طور کلی ساخت انواع سازه های بتنی استفاده میشوند. قالب های بتنی پلاستیکی که در ادامه به شرح و توصیف آن ها خواهیم پرداخت. اما قبل از اشاره به انواع قالب بتن پلاستیکی، لازم است شما را با مزایای استفاده از قالب های بتنی پلاستیکی بیشتر آشنا کنیم. پیش از اجرای بتن ریزی باید از کیفیت بتن مورد نیاز برای سازه اطمینان حاصل کرد. اجزای سازنده‌ی بتن باید با درصد دقیقی ترکیب شوند تا مشکلی برای آن پیش نیاید؛ چرا که کم و زیاد بودن هر کدام از اجزا می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای سازندگان و ایمنی سازه‌ به وجود بیاورد. بتن از ترکیب موادی مثل شن و ماسه، سیمان، سنگ‌آهک، آب و مواد شیمیایی کارخانه قالب بتن دیگر ساخته می‌شود.

ساخت دیوارها، سقف، پل و … از جمله مواردی است که می‌توان از قالب‌های فلزی استفاده کرد. قالب بتن ریزی ستون معمولا دارای شکل‌های هندسی مختلفی است که باعث تنوع در شکل ستون‌های مختلف می‌شود. اما می‌توان برای ساخت ستون‌هایی با شکل‌های خاص، نمونه‌های سفارشی را نیز تهیه کرد. این شکل هندسی می‌تواند بر روی روش‌هایی که برای قالب‌بندی استفاده می‌شود تاثیر بگذارد. همانطور که از اسم این نوع سقف مشخص است، با استفاده از دال بتنی پیاده‌سازی می‌شود.

  • در این نوع سقف ‌سازی قالب سقف بتنی روی سقف چیده می‌شود و در انتهای کار برداشته می‌شود.
  • قالب بتن که از آنها با نام سازه‌های بتنی هم یاد می‌شود، خواص و ویژگی‌هایی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به استحکام و توان بالایشان اشاره کنیم.
  • قالب فلزی بدلیل استحکام زیاد، قیمت مقرون به صرفه نسبت به قالب پلاستیکی و عمر طولانی بیشتر استفاده میشود.
  • هم‌چنین، قالب باید مقاومت لازم را در برابر فشار بتن مایع و خشک شده داشته باشد.
  • انتخاب قالب بتن مناسب، نتیجه تجربیات یک مهندس، معمار یا کارکنان یک ساختمان است که مدت‌ زیادی در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کند.

پانل های پلیمری بتن به طور کل در 3 سایز تولید میشوند که به طور عمده به شرح زیر هستند. برخورد با رامكا بايد مانند ساير بتن‌ها بوده و دراختلاط يا ريختن و تراكم و عمل آوري دقت‌هايلازم به كار گرفته شود. قالب‌ها بايدطوري بهم جفت شوند تا از خارج شدن شيره بتن از درز آنها جلوگيري گردد. تعبيه پشت‌بندها و تقويت‌كننده‌هاي طولي و عرضي به منظور افزايش پايداري و استقامتقالب و داربست ضروري است. در صورت استفاده از سيمان پرتلند نوع ۲ يا پنج و يا آميخته، اين زمانها افزايش مي‌يابد.

قیمت قالب بتن

یعنی در پشت دیوار کوه، جاده یا یک ساختمان دیگر قرار گرفته باشد. برای حفظ استحکام قالب‌های یک‌طرفه، انکربلت‌ها را در داخل قالب فرو می‌کنند. اما قالب بتن ریزی دیوار دوطرفه با استفاده از بلت‌ها محکم شده و از نوع قالب مدولار هستند. در این نوع دیوارها برای کاهش فشارهای جانبی از آرماتور استفاده شده و قالب بتنی دیوار با پین و گیره به آن وصل می‌شود. استفاده از قالب بتن سقف باعث می‌شود که سقف ساختمان بتواند بار بیشتری را تحمل کند.

مرحله‌ی چهارم: متراکم کردن بتن و استفاده از ویبره

یکی از تفاوت‌های اصلی میان قالب‌های بتن سقف، ستون و دیوار در شکل هندسی آن‌ها است. این تفاوت در شکل هندسی باعث شده که نحوه به‌کارگیری قالب‌ها نیز با هم متفاوت بوده و شکل اجرای متفاوتی نیز داشته باشند. عرشه درواقع محلی است که قرار است بتن و دیگر مصالح، برای ساخت سقف بر روی آن پیاده‌سازی شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که قالب بتن ریزی سقف معمولا به شکل کاسه‌ای دیده می‌شود. به عبارت بهتر قالب‌های بتنی سقف حالت یکدست نداشته و معمولا به‌صورت ظرف‌های جداگانه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. قالب فلزی بتن یکی از تولیدات تبریز صنعت می باشد که با توجه به کیفیت بالا ساخت و هزینه مناسب توانسته رضایت مشتریان خود را برآورده سازد.

جدار قالب فلزي بتن بايد به موادي آغشته شود که بتن پس از گرفتن به آن نچسبد و هم قالب برداري براحتي انجام شود و هم سطح بتن پس از قالب برداري خراب نشود. ۳- اگر چه قالب پلاستیکی، قالبی بسیار مناسب برای ساخت سازه های بتنی در مناطق سردسیر می باشد، اما جالب است بدانید این قالب ها، قالب های رایج و قابل استفاده در مناطق گرمسیری نیز می باشند. قالب فلزی بتن را برای استفاده در سقف همراه با جک سقفی استفاده می کنند البته لازم به ذکر است که برای استفاده در سقف ، وزن و ارتفاع آن مطابق با پروژه محاسبه می گردد. از مزایای برجسته این محصول میزان ضریب تکرار پذیری بالای آن است که می توان بعد از هر بار استفاده از آن به راحتی و با کمترین هزینه ، تمیز و تعمیر و نگهداری کرد. عمر مفید این محصول نسبت به دیگر انواع قالب ها بیشتر است و در برابر فشار و نیرو های وارده مقاوم و مستحکم است. دوام قالب بتن از جنبه اقتصادی و دستیابی به سازه‌های بتنی باکیفیت در استفاده‌های مجدد اهمیت پیدا می‌کند.

اجزا تشکیل دهنده قالب بتن

قالب‌های فولادی، به دلیل عمر طولانی و قابلیت چندین بار استفاده، محبوبیت زیادی دارند. در این نوع قالب‌بندی، سطحی از قالب که با بتن تماس دارد، بسیار صیغلی است و در نهایت، شکل مورد نظر را به سازه می‌دهد. قالب پلاستیکی چند بار مصرف، نوعی قالب مدولار است که برای ساخت سازه‌های بتنی با شکل‌های بسیار متغیر اما نسبتا ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد.